Ensiaskeleen Jupiterin päällikkyyteen otin viime kesänä, kun ajoin Jupiterin Jussaröstä Tammisaareen kaverin kanssa. Miehet menivät toisella veneellä. Saattoivat vähän epäillä, ettei siitä mitään tule. Tuli siitä. Rantautuminen toki jännitti ja jännittää edelleen jos tuulee, mutta harjoitus tekee mestarin. Jupiter on tähän saakka totellut naisen kättä ihan yhtä kauniisti kuin miehen.
Kippari purjehtii erään veneen kisamiehistössä ja väkisinkin tulee joitakin kauniita iltoja ja viikonloppuja, jolloin meidän on päästävä vesille nais- ja lapsivoimin. Maakrapuna on kauheaa kärvistellä, jos on kaunis veneilysää. Toisaalta lapsilla ei vielä ole riittävästi voimaa ja ulottuvuutta siihen, että voisimme rantautua kolmisin. Niinpä päätin alkaa kasaamaan Jupiterin naisistoa, jolla pääsemme vesille silloinkin, kun Kipparilla on mukamas tähdellisempää menoa. Onneksi ystäväpiiristäni löytyy reippaita ja toimintakykyisiä säänkestäviä naisia, joilta homma käy. Kaikki olemme kokemattomia veneilijöitä, mutta asennetta löytyy.
Kuluneella viikolla pidimme kesän ensimmäiset naisistoharjoitukset kahden naisen voimin. Minä puikoissa, A kansinaisena. Kippari ja lapset olivat mukana ihan vain matkustajan roolissa. Tai no, Kippari neuvoi kansinaista köysien kanssa hiukan - mikä ensikertalaisen kyseen ollessa olikin toki paikallaan.
Seuraavana päivänä otettiin seuraavat naisistotreenit, nyt kaksin M:n kanssa. Sielua hiveli, kun erääseen laituriin (kieltämättä sillä kertaa aika nätisti) lipuessamme kaksi tuntematonta herrasmiestä kommentoivat: "Sulavasti ne tulee." Kiitos tästä arvokkaasta kommentista, se valoi uskoa!
Hienosti siis noista harjoituksista selvittiin. Ei se laituriin ajo aina aivan helppoa noviisille ole, siis jos täytyy venettä ahtaissa paikoissa pyöritellä. Ja etenkin jos tuuli painaa venettä. En ole ennen edes ajatellut, millainen voima kevyelläkin tuulella on. Kyllä se venettä vie, jos kuski on kuutamolla. On tiedettävä, mitä tekee - ja milloin. Kun kokemusta on vähän, täytyy kaikki miettiä ennalta vaihe vaiheelta niin ruorissa kuin kannellakin. Uhkarohkeisiin älyttömyyksiin ei lähdetä. Jos ei mene ekalla, otetaan rauhassa uusi lähestyminen. Niin se käy.
Tuulen vaikutusta veneeseen pitää opetella, samoin vaihteiden käyttöä. Autolla ajo on vähän erilainen homma, kun siinä on kätevä pieni lisävaruste: jarrut. Veneen käsittely vaatii eri tavalla ennakointia. Ei sitä tuulessa käsivoimin pidellä.
Mutta ennakoinnin taitohan meillä naisilla on hallussa. Lasten kanssa sitä on kyllä tullut harjoiteltua. Eli nainen voi olla ihan yhtä hyvä veneen päällikkö kuin mieskin. Harjoittelusta se vain on kiinni. We can do it!
Terassilla nostettiin ansaitut maljat kesän ensimmäisille naisistotreeneille.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti